یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: شرکت مخابرات ایران با انتشار امیدنامه خود در بورس یک گام دیگر به سوی عرضه سهم در بازار سرمایه برداشت.

با این همه کارشناسان بازار به علت وجود مجهولات و ابهامات در آینده این شرکت، ارزشگذاری سهام غول مخابراتی کشور را با اما و اگرهایی مواجه می‌دانند.

هوشنگ خستویی، حسابرس معتمد بورس در این خصوص به همشهری می‌گوید: پیش‌بینی ارزش سهام مخابرات تنها زمانی میسر خواهد بود که مجهولات و علامت سوال‌های فعلی برطرف شود.

خستویی در توضیح این شبهات می‌افزاید: تکلیف ودیعه‌هایی که مشترکان همراه اول پرداخت کرده‌اند هنوز مشخص نیست و این امر در ثبات وضعیت شرکت مخابرات قطعا نقش حساسی خواهد داشت.

به گفته این حسابرس معتمد بورس؛ نمی‌توان صاحبان سیم کارت دائمی را مجبور به دریافت سهم شرکت کرد و از سوی دیگر در صورت واگذاری، مشترکان قانونا مجاز خواهند بود خواهان استرداد ودیعه‌ها شوند.

خستویی تاکید می‌کند: اگر تعداد قابل توجهی از صاحبان این گروه از سیم‌کارت‌ها خواهان پرداخت ودیعه‌ها شوند، شرکت مخابرات با بحران شدید نقدینگی مواجه خواهد شد.

او معتقد است: برنامه‌ریزی شرکت‌ مخابرات و قابلیت اجرای این برنامه‌ها از دیگر عوامل موثر بر ارزش سهام آن است، به عبارتی شرکت مخابرات باید میزان توسعه حوزه فعالیت خود را در آینده شفاف کند.

خستویی نوع افزایش سرمایه را هم در ارزشگذاری سهام شرکت مخابرات موثر می‌داند و می‌گوید: افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها، پشتوانه چندان معتبری برای جلب سرمایه‌گذاران جدید نیست بنابراین باید دید افزایش سرمایه شرکت واقعا محقق شده یا با توجه به ارزشگذاری مجدد محقق شده است.

این حسابرس معتمد بورس تصریح می‌کند: قبل از هر گونه اقدام برای عرضه سهام و کشف قیمت باید تکلیف تعهدات شرکت مخابرات از بابت تلفن‌های همراه اپراتور اول مشخص شود.

شهرام شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم‌آشنا هم پرونده خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران را مبهم می‌داند و معتقد است واگذاری این شرکت بدون رفع ابهام‌ها عضو جدید بورس را در کش و قوسی قرار می‌دهد که امروز شرکت‌های معدنی با آن دست به گریبان هستند.

شهمیری به همشهری می‌گوید: سرمایه ۳۷ هزار میلیارد ریالی تاثیر چندانی در ارزش گذاری سهام شرکت مخابرات ندارد.

به گفته این کارگزار بازار سرمایه، بخش بزرگی از این سرمایه، سامانه‌های مخابراتی هستند که عمر مفید کوتاه و استهلاک بسیار بالایی دارند و ظرف مدت کوتاه از مدار خارج می‌شوند و جای خود را به تجهیزات نوین‌تر می‌دهند بنابراین نمی‌توان این دسته از سرمایه‌ها را در ارزش سهام شرکت دخیل کرد.

شهمیری می‌افزاید: شرکت مخابرات، شرکتی خدماتی است که پروانه فعالیت ونرخ‌گذاری خدمات در ارزش سهام آن مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

او تصریح می‌کند: دولت قبل از هرگونه اقدام برای عرضه سهام شرکت مخابرات در بورس باید پروانه‌ای با مدت زمان کاربری طولانی به نام شرکت مخابرات ایران صادر کند و در ادامه به صورت شفاف اعلام کند آیا بازار در آینده هم در انحصار شرکت مخابرات باقی خواهد ماند یا خیر؟

شهمیری ادامه می‌دهد: علاوه بر این باید تکلیف نرخ‌گذاری مکالمات و خدمات و میزان دخالت دولت بر قیمت‌گذاری به صورت صریح مشخص شود.

وی تاکید می‌کند: اگر دولت بخواهد در آینده به هر دلیلی هر چند وقت یکبار در قیمت‌گذاری نرخ مکالمات دخالت کند درآمد و عایدی شرکت به شدت دچار نوسان خواهد شد و این امر به طور مستقیم براعتماد سهامداران موثر خواهد بود.

مدیر عامل کارگزاری سهم‌آشنا معتقد است: قبل از عرضه سهام شرکت مخابرات ضروری است نحوه قیمت‌گذاری خدمات و میزان دخالت دولت و در نتیجه درآمد آتی شرکت به صورت شفاف اعلام شود، در غیر این‌صورت مخابرات هم به همان مشکلاتی مبتلا خواهد شد که امروز شرکت‌های معدنی با آنها دست به گریبان هستند.

به گفته او ارزش مجوز بهره‌برداری شرکت‌های معدنی هم شفاف نیست یعنی به طور مشخص اعلام نشده که این پروانه به نام چه کسی و برای چه مدتی صادر شده بنابراین دولت،  مجلس و هر نهاد تصمیم‌گیری دیگر با یک دستورالعمل در مورد نرخ بهره مالکانه ارزش سهام شرکت‌ها را دچار شدیدترین نوسان‌ها می‌کنند.

شهمیری نتیجه می‌گیرد با توجه به ماهیت خدماتی شرکت مخابرات، پروانه فعالیت مدت‌دار و اختیارات شرکت در نرخ‌گذاری خدمات بیش از هر عامل دیگری در ارزشگذاری سهام موثر خواهد بود.

او معتقد است اگر سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور بلندمدت و با ثبات باشد و صنعت قربانی تصمیم‌گیری‌های یک‌شنبه نشود بازار سرمایه از هر سهم ارزشمندی قطعا استقبال خواهد کرد و سهام شرکت مخابرات هم از این قاعده مستثنی نیست.

جزئیات مالی

شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۵۰ و با سرمایه ۵ میلیارد ریال تاسیس شد، سرمایه ثبت شده این شرکت در حال حاضر ۳۷ هزار میلیارد ریال است که تمامی این سهام در اختیار دولت است.

پیش‌بینی سود هر سهم شرکت مخابرات برای سال مالی ۸۶ بالغ بر ۱۹۱ ریال پیش‌بینی شده که تا شهریور ماه سال گذشته ۹۵ درصد این سهام تحقق یافته است.

تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت مخابرات ۴۷ هزار نفر است و شرکت ارتباطات سیار  و ۳۰ شرکت مخابراتی استانی از زیرمجموعه‌های شرکت مخابرات محسوب می‌شوند.

سرمایه شرکت مخابرات ایران در اسفند ماه سال ۸۵ از ۲.۲ هزار میلیارد ریال با ۳۴.۷ هزار میلیارد ریال افزایش به ۳۷ هزار میلیارد ریال رسید. این افزایش سرمایه از محل مازاد حاصل از تجدید ارزیابی‌ها انجام شد.

کد خبر 50097

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز